måndag 7 maj 2007

Adrian Dalsey, Larry Hillblom och Robert Lynn.

I SvD:s artikelserie ”Intervjun” kom turen i veckan till DHL. SAS, H & M, Fritidsresor med flera hade tidigare nagelfarits ur miljösynpunkt och klarat sig förhållandevis bra. Bilderna som illustrerade artiklarna var arkivbilder eller allmänna branschbilder.

Men DHL ville inte vara som alla andra. DHL ville slå på stort. En artikel om företaget i SvD kunde vara mycket bra PR. Det insåg informationschefen. Hon klädde sig i en illröd byxdress och arrangerade en fotografering framför en nyputsad gul DHL-container tillsammans med miljöchefen.

Hon stod med armarna i kors och tittade stint in i kameran. Miljöchefen hade lite lägre profil, han ställde sig ett halvt steg bakom och hade händerna i sidan. Men blicken stirrade lika stint in i kameran även den. Runt halsarna hade de DHL:s passerbrickor i gula och röda DHL-band. De såg ut som två superhjältar, beredda att flyga iväg på ett omöjligt uppdrag.

Allt var upplagt för succé. Den här bilden skulle ingen missa, den drogs dessutom upp ordentligt över hela högersidan tillsammans med korta fakta om de båda superhjältarna. DHL skulle framstå som ett progressivt och framåtsträvande företag som arbetade hårt för miljön. Kan man tänka att miljöchefen tänkte. Hon visste ju inte vad som skulle skrivas.

Rubriken på vänstersidan dagen för publicering löd: Miljöfiasko för DHL.

Tänk vad besviken hon måste ha blivit.

Inga kommentarer: